×
خانه » مقالات » اعتیاد خشک پاکی بیات قسمت دوم
30 فروردین 1403

اعتیاد خشک پاکی بیات قسمت دوم

اعتیاد خشک پاکی بیات قسمت دوم

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

خیلی از افرادی که متاسفانه به مصرف مجدد مواد بر می‌گردند، کسانی‌اند که در مواجهه با مشکلات و موانع احتمالی و ناکامی‌ها و تاخیر در روند رشد و موفقیت زندگی شان، دچار فراموشکاری و ناسپاسی و افکار منفی و رفتارهای مخرب می‌شوند. این افراد چون هیچ مهارتی برای حرکت در پیچ تند زندگی ندارند، چون بهبودی ندارند، ابزاری هم ندارند و راهکاری هم نگرفته اند، بالاخره پاکی بیات شان می‌شکند و مجدد لغزش می‌کنند. به همین دلیل چون اساسا بسته بسته هستند پاکی شان تنها به دردشان نخواهد خورد و مثل کویر خشک و روانشان شکننده و حساس خواهد شد و درست در جاهایی که باید تصمیم گیری های درستی بکنند و اولویت اولشان حفظ پاکی باشد گیر کرده و کم می‌آورند و قدرت تصمیم گیری درست را نداشته و خود را در شرایط مصرف می بینند و این پاکی بیات محصول همان اعتیاد خشک است. (جهت خواندن قسمت اول مقاله اعتیاد خشک و پاکی بیات کلیک کنید.)

براستی آدم درگیر اعتیاد خشک و پاکی بیات، چگونه این مدت را پاک مانده است؟

بیماری اعتیاد محو شدنی نیست بلکه از شکلی به شکل دیگر قابل تبدیل است؛ اعتیاد جایگزین یعنی صرفا مواد مصرف نمی‌کند ولی مدام رفتارهایی می‌کند که دست کمی از مواد زدن ندارد؛ به راحتی دروغ می‌گوید، به راحتی کلاهبرداری می‌کند، به راحتی پا روی خطوط قرمز اخلاقی و انسانی می‌گذارد و رفتارهای ناسالمی دارد و این آدم فعلا در همان رفتارهای جایگزین دوپامین مغزش با همان مکانیسم اعتیاد درحال ترشح است؛

  • وقتی دروغ می‌گوید، درواقع می‌تواند راست بگوید ولی دروغ می‌گوید چون با هر بار دروغ گفتن نشئه شده و دوپامین مغزش ترشح می‌شود. احساس زرنگی می‌کند و هنوز خودش را بر اوضاع اطراف مسلط و در کنترل می‌بیند و این همان توهم من میدانم و من میتوانم است.
  • درباره خیانت هم همینگونه است؛ در حالی که انتخاب خیلی خوبی دارد، زندگی مشترک یا پارتنر خیلی خوبی هم دارد، ولی با خیانت در واقع دنبال دوپامین بیشتری است. یعنی درگیر یک اعتیاد جنسی.
  • می تواند زیاد کار نکند و همزمان تفریح هم بکند و در خدمت خانواده باشد و به برنامه بهبودی‌اش هم برسد اما می‌بینیم چنان درگیر اعتیاد به کار شده روزهای جمعه و تعطیل هم سرکار می‌رود بی‌آنکه بداند روز تعطیل وقت استراحت است. در همه این اعتیادهای جایگزین فرد مواد مصرف نمی‌کند اما عینا مثل زمان مصرف هم به دیگرانی آسیب می‌رساند و هم به خودش.

آنجاست که بیماری از حالت خشک در آمده و فعال می‌شود و اژدهای هفت سر بیماری اعتیاد بیرون زده و اینجاست که به یک باره، به اصطلاح خودش، مواد را در  دستانش می بیند. در صورتی که می دانیم هیچگاه لغزش به یک باره اتفاق نمی افتد و معمولا لغزش در کمین آن‌هایی است که صرفا اعتیاد خشک دارند.

از طرفی خانواده بیماران نیز در برابر اعتیاد خشک و پاکی بیات عزیزشان، اگر  نجنبند و همزمان با بیمارانشون نخواهند تغییر کنند، در مسیر آگاهی و بهبودی تاخیر کنند، باز در پیچ های تند تصمیم گیری و مراقبت و مدیریت ممکن است که از مسیر خارج شده و بیماری اعتیاد هم وابستگی خانواده (حالت شدیدی از اعتیاد خانواده به رفتارهای بیمار) هم فعال شود و انجاست که دست به کارهای عجیب و غریب زده و اسمش را عشق، حمایت، شهامت یا شجاعت می‌گذارند و انتظار معجزه هم دارند و در واقع می‌دانیم که در اعتیاد خشک اسم همه‌ی این‌ها یک چیز است و آن چیزی نیست جز حماقت…

بنابراین توصیه ما این است که بیمار و خانواده در قبال اعتیاد خشک، تمام تلاش شان را بکنند، اگر به هر دلیلی و با هر انگیزه‌ای از اعتیاد فعال در می‌آیند حتما و حتما بدانند برای اینکه این بیماری خانوادگی غیر فعال شود، یا تبدیل به اشکال دیگر  اعتیاد جایگزین نشود، بهترین کار این‌ است که حتما برنامه‌ی بهبودی بعد از قطع مصرف داشته باشند و اگر فکر میکنند که من پاک شدم و دیگه نیازی به برنامه‌ی بهبودی ندارم، در واقع درگیر یک اعتیاد خشک شده و وارد یک پاکی بیات شده اند؛ پاکی بیات مثل نان بیات شکننده است .

کجاها می شکند؟

در اولین مواجهه با یک مصرف کننده، در اولین برخورد با اعضای خانواده ای که متاسفانه برنامه بهبودی ندارند و روی خودشان و تغییر رفتارشان با بیمار کار نکرده‌اند.

برنامه بهبودی برای رهایی از اعتیاد خشک

یک برنامه بهبودی منظم و منسجم ممکن است هر برنامه مشاوره فردی، گروهی، خانوادگی، ماتریکس، دوازده قدم، کنگره، رفتار درمانی شناختی و… باشد به شرطی که منظم، منسجم و پایدار باشد.

این برنامه بهبودی مختص یک آدم پاک تمام عیار است. این پاک تمام عیار، یک پاک ارزشی است. وگرنه غیر از این باشد برنامه نامنظم، شل کن سفت کن داشته باشد مثلا یک خط در میان، باری به هرجهت، تولد یا دیدن دوستی یا راهنما به جلسه برود. یا هر وقت احساس خطر کرد یا تحت فشار خانواده بود به مشاوره تن دهد یا  سر وقت نمی‌آیند سر وقت جلسه را ترک نمی‌کنند. نه این‌ها نیست برنامه بهبودی برنامه منسجم منظم روزانه پایدار باید باشد. این ها هم جزئی از  اعتیاد خشک هست و حواستان باشد. اینکه هر از گاهی یه توکی به برنامه بهبودی بزنیم و بیام و بریم. بخواهیم یک حرکتی بکنیم و یه نشانی به دیگران بدهیم و این پاکی تمام عیار نیست.

اگر اعتیاد یک بیماری مزمن یک بیماری پیشرونده یک بیماری لاعلاج هست پس تا آخر عمر فرد باید برنامه‌ی بهبودی داشته باشد و حالا ممکن است که به شکل‌های مختلفی باشد.

برنامه بهبودی تا کی؟

گاهی می‌پرسند برنامه بهبودی تا کی؟ تا کی نمیدانم به من بگویید از کی شروع شد؟  از کی شروع شد که من بهش بگم تا کی باید برود…

پس برای لحظه لحظه، ثانیه به ثانیه، روزها روزها، ماه ها و ماه ها حرکت پیشرونده و مرموزی که بیماری اعتیاد در زندگی ات درحال نفوذ بود، باید بعد از قطع مصرف برای لحظه به لحظه و روزهایش زندگی برنامه بهبودی داشته باشد.

جهت مشاوره و راهنمایی از دکتر اسماعیل پور در این خصوص اینجا کلیک کنید یا با شماره ۰۹۱۱۶۱۴۵۲۶۲ تماس بگیرید

۵/۵ - (۲ امتیاز)

admindrcoda

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *